v 47

Hej!

Så var det måndag och ny vecka igen. Tiden verkligen flyger iväg. Förra veckan var det barnboksvecka och vi läste mer än vanligt. Vi hade en mysig dag i torsdags när barnen hade gosedjur och kuddar med sig. Det var underbart att se barnen sitta och läsa med sina djur och vi kommer säkert att ha fler liknande dagar framöver.

Vi har prata en del i klassen om hur vi ska göra för att hinna med allt vi ska lära oss. Då har vi kommit in på att det inte finns tid under lektionerna för att para med kompisen om t.ex. vem man ska leka med efter skolan. Detta får man göra på rasterna. Jag vill dock påpeka att det prat som förekommer inte på något sätt är högljutt men det tar tid från själva skolarbetet. Ganska mycket skolarbete kräver att elever att eleverna pratar med varandra MEN det gäller att prata om uppgifterna, vilket ibland kan vara svårt. Överlag är jag väldigt nöjd med barnens arbete och den arbetsro vi numera har för det mesta i klassrummet. De jobbar på, pratar med låg ton, är positiva till alla arbetsuppgifter jag ger och är allmänt jätteduktiga! Visst ifrågasätter de ibland men mest för att de inte förstått något. Tillsamman svar vi hittat bra arbetsrutiner som vi vidareutvecklar hela tiden. Det är fantastiskt roligt att arbeta med dem och jag njuter av alla bra stunder. Vi fortsätter att prata om samarbete, arbetsro och vad som är var och ens ansvar för att detta ska fungera.

I matten har vi bestämt att alla ska räkna de två första sidorna i varje kapitlet/delmoment och i mån av tid tar man Öva- och Prövasidorna. Det är önskvärt att de hinner med minst en dessa sidor. Om de inte hunnit med först och främst de två första sidorna, får de ta hem matteboken på torsdagen och räkna ikapp. Matten är rätt mastig men räknar man på så hinner man dessa 2-3 sidor på lektionstid.

Jag skulle bli tacksam om ni kunde spara på tomma toalettpappersrullar inför kommande pyssel. Jag tänker att om alla elever tar med sig 3 stycken så kommer det att räcka långt.

I So fortsätter vi att jobba med nyheter och källkritik. Vad är en nyhet? Var kan man hitta nyheter? Varför kan samma nyhet beskrivas på olika sätt? Ska man tro på allt man läser? Hur vet vi vad vi ska tro på? Vi ska i veckan titta på Lilla aktuellt.

I No arbetar vi klart med våra No-böcker med de område vi hittills arbetat med samt påbörjar vintern.

I idrott jobbar vi med dans och rörelse sig till musik.

År 1
Matte: Talet 10 tränas genom att dela upp talet samt vilken term saknas. 4+-=7
Svenska: Bokstaven Vv
År 2.
Matte: 10:ans och 5:ans multiplikationstabell.
Svenska: Adjektiv och bygga ut meningar. Skriva klart faktatexter utifrån sexfältare.
År 3
Matte: Problemlösningsstrategier och multiplikation med uppställning.
Svenska: stavning, läsförståelse och skriva klart faktatext utifrån sexfältare.

Veckans läxor:
Svenska
År 1-3: Läsläxa kapitel 11+ läxboken
År 1: skriv frågor som börjar med Varför? Vem? Eller Vad? Två frågor/ord.
År 2+3: Skriv en sammanfattning av veckans läsläxa. 5-6 meningar.

Matte
År1: Stencil med addition och subtraktion med fler termer.
År2: Stencil med addition och multiplikation.
År3: Stencil med prioriteringsregeln (först räknar man multiplikationen och sen additionen/subtraktionen).

I Göteborg snöade det igår. Vi får vi se om vi också får snö i veckan…

Katarina och Helene

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *