Vecka 5

Hej!

Som ni kanske sett och läst i bloggen blev det ett riktigt trevligt teaterbesök med klassen förra veckan. De flest tyckte att tiden hade gått jättefort. Innan vi åkte hem åt vi vår matsäck i foajén och lekte en stund utanför teatern. Dagen var mycket lyckad.

Veckan avslutade med ett uppdrag från förskoleklassen. När vi kom på morgonen hängde en plastpåse med karameller, en papptallrik och en instruktion på vad vi skulle göra. Vi skulle lägga karamellerna i ett mönster runt papptallriken sen skulle vi hälla varmt vatten på tallriken. Vad skulle hända….? Innan vi genomförde experimentet fick barnen ställa en hypotes, en fundering, på vad som skulle hända. Resultatet blev att karamellernas färg flöt ut på tallriken i ett jättefint mönster. Har ni inte titta på filmen än så klicka på länken: Skittlesexperiment

Påminnelse om att vi åker skridskor torsdag den 8 februari.

Ma: Den här veckan kommer vi att träna på klockan. 1:orna ska kunna hela och halva timmar, 2:orna ska kunna kvart i och kvart över. 3:orna tränar mest bråk men även lite digital klocka.
Sv: I svenska skriver klassen narrativ texter, vilket är berättande text typ sagor, enligt en strategi som ger berättelsen en röd tråd. Samtidigt får vi in stavning, stor bokstav, punkt och ordklasser.
No: Här påbörjar vi ett nytt område som heter sortera. Idag har vi pratat om hur vi kan sortera tvätt utifrån en berättelse och kommit fram till att det kan man göra på många olika sätt. Vi har även jämfört två olika skor och satt ord på dessa, en del enskilda för varje sko och andra gemensamma för båda skorna. Detta område fortsätter fram till lovet v 8.
So: Här fortsätter vi med kartan, världsdelar & världshav samt väderstreck. Vi arbetar med skolgården denna vecka.

Läxor:
So: Rita en karta över ditt/ett rum i ditt hem.
Sv: Läsläxa kap 17 + läxboken
Matte: Stencil, individuell

Trevlig vecka Katarina och Helene

P.S. Nu är det ljust till 17-tiden på kvällen! Visst är det skönt?

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *