Vecka 10

Hej!

Det går löss bland barnen i M-huset. Vi ber er föräldrar att kolla era barn noga genom att kamma deras hår med luskam. För dem med långt hår går detta lättare med balsam i håret. Om ni hittar löss är det också viktigt ni kammar igenom alla där hemma, både barn och vuxna, samt behandlar i förekommande fall.  Det är även bra om ni meddelar mig via mejl katarina.forsell@helsingborg.se  så att jag har koll på hur stor spridningen är eller om någon får tillbaka det. Länk för mer info: https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Huvudloss/

Förra veckan var en kall vecka och t.o.m. i vårt annars så varma klassrum hade vi det kyligt. Nu hoppas vi att den värsta kylan gett sig! Det är dock kyligt på golven så ett tips är barnen har inneskor med sig.

Vi räknade vidare med tid och pratade om vad klockan är både analogt och digitalt förra veckan. Vi pratade även om hur mycket tid som hade gått sedan lektionen/skoldagen började, hur mycket som var kvar av lektionen till rast o.s.v. Prata gärna om klockan hemma också.

Ma: Förra veckan började vi jobba med att mäta i alla tre årskurser. Vi gick bl.a. igenom hur man mäter med en linjal. Kan man bara mäta från 0? om man flyttar linjalen till 2:an blir sträckan längre då, eller? Nya begrepp för år 1 var spann, sträcka och centimeter. Begrepp för år 2 och 3 var sträcka, linje, stråle, punkt och centimeter. Några nya och några gamla. Vi jobbar vidare med detta och fler begrepp kommer. Vi kommer även att arbeta lite med programmering. Då främst som analog till att börja med.

Sv: År 1 arbetade vidare med bokstaven Pp. År 2 & 3 arbetar med stavning och grammatik, ng-ljud och olika sj/tj-ljud. Vi fortsätter med detta. Vi har även skrivit narrativ text, 1:orna med stöd från en Max-bok och 2:or & 3:or med den berättelse de började på innan lovet. De flesta är klara med detta. Vi arbetar även med läsförståelse.

So: Vi har målat världskartan och tittat på google earth/google maps, där vi bl.a. försökt hitta huset där vi bor. Nu ska vi träna namnen på världsdelarna både med hjälp av en googlelänk och lösa lappar. Vi kommer att utnyttja världskartan när vi programmerar.

No: Vi fortsätter med våren samt avslutar vårt experiment med snö/vatten, vad hände när vi fryser vattnet?

1:ornas simning är framflyttad till juni och vi återkommer med mer info.

torsdag kommer Miljöverkstaden till 2:orna och planterar och pratar om odling.

Fritids vill att ni fyller i följande länk ang närvaro/frånvaro på påsklovet. Jag har även mejlat länken till er: https://goo.gl/forms/c0SZYIfioID5Cdy72

Läxor 1-3:
Sv: Läsa kap. 20 + läxboken
        Skriva en kort sammanfattning av läsläxan, ca 5-6 meningar.
Ma: Problemlösningsstencil

Trevlig vecka,

Katarina och Helene

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *