klass 1-3a

Katarinas stjärnor

V 46

Hej!

För att bli en god läsare krävs det mååånga timmars läsning. Vissa forskare hävdar att det tar 5000 timmar (1 timmes läsning/dag = 14 år). För att främja läslusten lite extra och för att det är barnboksvecka denna vecka samt nationell läsdag på torsdag kommer vi att läsa och prata barnböcker lite extra denna vecka. torsdag, 16/11, kommer vi att ha en läsmysdag där barnen får ta med sig nallar, någon favoritbok och kanske en skön kudde att sitta på. Vi har naturligtvis böcker i skolan också. De får även gärna ha myskläder på sig.

Skolans VIP-profil, Världen i perspektiv, år 7, har den här veckan en insamling av leksaker och gosedjur. De har varit på besök i klassen och berättat om insamlingen. De insamlade leksakerna och gosedjuren kommer att skänkas till någon fond, svenska kyrkan, asylboende.  och ska gå till julklappar till barn som har det svårt. Insamlingen kommer att ske 15-17 november. Om ni vill skänka något, tar ni med er det senast torsdag. På fredag går vi sedan tillsammans på och lämnar våra saker till VIP. Den här insamlingen gäller inte kläder.

onsdag 15/11 får år 3 besök av Annika från Miljöverkstaden som ska prata sopsortering med treorna. Det är en uppföljning av deras studiebesök på soptippen.

No – där har vi fortsatt med våra No-böcker. Barnen är jätteduktiga och tycker att det är riktigt kul. Vi skriver text tillsammans. En del bilder bestämmer jag ska vara med och en del bilder väljer de själva. De kommer att bli klara nästa vecka. Era barn är även duktiga på att utnyttja de QR-koder som vi sätter upp lite då och då. Nästa vecka börjar vi även arbeta med vintern.

So – Vi börjar jobba med nyheter och källkritik.

Sv
År 1: Vi fortsätter med bokstaven Tt och läser en hel del.
År 2&3: Fortsätter med att skriva faktatexter utifrån fasta strukturer samt läser en hel del.

Ma
År 1-3:
Vi har börjat träna matematik på en app som heter Vektor. Vi kommer att jobba med den flera gånger/vecka fram till jul. Sedan tar vi ett uppehåll. Vill ni läsa mer så klicka på länken (namnet).
År 1: Vi tränar på siffran 9 så att vi kan skriva den och dela upp den. Vi fortsätter även träna på addition och subtraktion med 3 termer.
År 2: Vi fortsätter med multiplikation och sambandet addition-multiplikation. Vi ska också träna på att förstå skillnaden mellan 3×2 och 2×3.
År 3: Vi fortsätter träna på multiplikation och den här veckan är det 7:ans tabell som det gäller att lära sig. Vi fortsätter även att träna på det som heter Prioriteringsregeln, vilket innebär att man räknar multiplikation och division före addition och subtraktion 10+3×5, 16-4×2.

Läxor
Svenska:
År 1-3: Läsläxa kap 10+läxbok
                Skriva meningar utifrån stödord. Detta är viktigt att kunna, när man ska skriva berättelser och faktatexter.
(Det är också viktigt att tänka på stor bokstav, punkt och läslig handstil.)
Matte:
År 1: Problemlösning med summan, svaret, 9.
År 2: 2:ans multiplikationstabell.
År 3: 7:ans multiplikationstabell.
År 2&3 har fått ett papper att träna tabellerna på. Man börjar med kolumn A (från vänster). Räknar en kolumn, rättar den. Sedan viker man bort den kolumnen och räknar kolumn B. När man är klar viker man fram och ser om man gjort rätt. Tanken är att era barn ska räkna några kolumner/dag på detta sätt. Vi har tränat i skolan på liknande stenciler.

 

En fortsatt trevlig höstvecka,

Katarina och Helene


Prenumerera på nya blogginlägg

1 kommentar

  1. Maria Holmström

    14 november, 2017 at 22:14

    Så mysigt med läsdag! Hoppas Tova blir frisk tills då.❄️

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

*

© 2018 klass 1-3a

Tema av Anders NorenUpp ↑